Tietoa hieronnasta

Miten urheilu-ja klassinen hieronta eroavat toisistaan?

Lyhyesti sanottuna klassinen- ja urheiluhieronta eroavat toisistaan otteiden perusteella. Urheiluhieronnassa käytettävät otteet palvelevat urheilijan palautumista, lihasmuokkausta tai valmistautumista kisaan/kisakaudelle. Klassisen hieronan otteet mielletään usein lempeämmiksi. Itse teen sekä klassista että urheiluhierontaa ja olen näin siis myös erikoistunut urheiluhierojaksi.  

Tiivistetttynä voisi sanoa, että urheiluhieroja osaa auttaa urheilijaa tämän treeni-, kisa- ja lepokaudella. Ymmärtää mitkä voivat olla yleisimpiä ongelmia urheilijan kehossa ja hoitaa tätä kautta, yhdessä urheilijan kanssa, hänet parhaaseen mahdolliseen kuntoon. Urheiluhieronta eroaa klassisesta hieronnasta hieronta otteiden ja tekniikoiden perusteella, mutta jokaisen asiakkaan kohdalla otteet ja tekniikat sovelletaan AINA asiakaslähtöisesti. Joten vaikka et olisi kilpa- tai aktiiviurheilija, voit silti varata urheiluhieronnan tai vaikka olisitkin, voit valita klassisen hieronnan. Hoito suunnitellaan aina ASIAKKAAN toiveiden, tarpeiden ja ongelman pohjalta. Tervetuloa siis hierontaan!

Mitä on nivelmobilisointi?

Nivelten mobilisointi on niveltä ympäröivien pehmytkudosten (lihakset, nivelsiteet, nivelkapseli) käsittelyä. Esimerkiksi jäätynyttä olkapäätä, kipeytynyttä rannetta tai jäykkää lonkkaa voidaan hellävaraisesti mobilisoida ja näin pyritään tuomaan olkanivelelle lisää liikelaajuutta, tilaa ja vähentämään kipua. 

Nivelmobilisointi voi olla passiivista, terapeutin käsillään tekemää tai aktiivista, asiakkaan itsensä suorittamaa, jolloin terapeutti voi avustaa joko lisäämällä tai vastustamalla liikettä. Niveleen kohdistuva mobilisaatio on suhteellisen hidasta ja hellävaraista liikuttamista tai venyttämistä, jonka potilas pystyy halutessaan estämään. 

Nivelmobilisointi yhdistetään usein osaksi hierontahoitoa ja monille se saattaakin olla tuttua osteopaatin hoidon yhteydestä.

Kenelle kinesioteippaus sopii?

Kinesioteippaus on useille tuttu näky urheilijoiden iholla, mutta teippauksella voidaan tuoda helpotusta myös turvotukseen ja kipuun. Kinesioteippi on puuvillaa ja sen tarkoituksena on nostaa ihoa ja mahdollisesti auttaa lymfasuoniston, imusuoniston ja hiussuoniston toimintaa. Tieteellistä tutkimuspohjaa on vielä vähän, mutta monet kokevat saavansa apua kinesioteippauksesta. 

Kinesioteippaus sopii siis lähtökohtaisesti kaikille, ja kinesioteippauksella voidaan siis joko tukea esim olkapäätä tai polvea, helpottaa kipua, parantaa liikkuvuutta tai helpottaa esim leikkausken tai vamman jälkeistä turvotusta. Suosittelen kokeilemaan, yleisiä alueita kinesioteipille ovat polvet, olkapäät, ranteet, nilkat, niska, alaselkä, penikat. Tai kipukukka esim. lavan päällä, ryhtiteippaus selässä tai "lonkeromainen" lymfateippaus käsivarressa tai sääressä.